Torun Torbo er en av landets mest anerkjente og aktive traversfløytister. Hun har sin utdannelse på moderne fløyte fra NMH, deretter studier av traversfløytespill og historisk oppføringspraksis ved konservatoriet i Haag (NL) og Brussel. Den solide opplæringen og tekniske grunnlaget på moderne fløyte har gjort det mulig å oppnå et overskudd og en musikalsk ledighet som kler traversfløyteklangens lette eleganse, og som få mestrer. Av konkurranser kan nevnes 1.pris i NM for solister i regi av NMF i 1993 (moderne fløyte) og topplassering i Händel internasjonale traversfløytekonkurranse i Halle (Tyskland) i 2001. Til vanlig kombinerer hun arbeid som musikkjournalist og formidler i musikkavdelingen i NRK (Radio og tv) med frilansvirksomhet som fløytist. Hun er solofløytist i Barokkanerne og Barokksolistene, i tillegg til et relativt fast engasjement på klassisk/romantisk piccolo med Helsinki Baroque Orchestra. Hun er også fast vikar for Katy Bircher i Concerto Copenhagen og spiller med Den Ny Opera i Esbjerg, alt på tidlige instrumenter. På CD kan hun høres bl a som solist med Barokkanerne, i Totally Telemann fra 2015.
Om programmet
Sorgenfri. Musikk ved fløytekongens hoff. Jeg har kalt programmet Sorgenfri, etter navnet som «fløytekongen» ga sitt landlige slott i Potsdam. Her kunne han puste ut. Fredrik den store av Preussen var en fryktet og respektert krigsherre, men også en mann av store motsetninger. Der faren hadde vært en brautende, øldrikkende bølle, var Fredrik en forfinet sjel, som lengtet etter skjønnhet og kultur og egentlig helst bare ville studere kunst, musikk og latin, ri turer i skogen og diskutere filosofi med vennen Voltaire. Det er også sterke indikasjoner på at han var homoseksuell, selv om dette ble holdt skjult. Alt dette virket som en rød klut for hans militaristiske macho-far, og Fredriks oppvekst ble voldelig og tøff.
Store kontraster og dramatikk var det også i musikken i denne perioden, som var midt i Opplysningstiden. Stilen Sturm und Drang ble omfavnet av Carl Philipp Emmanuel Bach, som fikk jobb som kammermusiker hos fløytekongen. Der var også superstjernefløytekomponisten Johann Joachim Quantz, den best betalte musikeren i hele Europa.
I konsertprogrammet vil jeg bruke musikk av disse komponistene til å fargelegge og utdype historien om en hersker som folk over hele Europa fryktet, men som hadde en uuttømmelig kilde av kjærlighet til musikken og kunsten. Samtidig ble han ledd av bak sin rygg av disse musikerne, for hans musikalske talent stod visst ikke i stil med engasjementet.
Konserten vil legges opp som en fortelling, og jeg vil bruke min bakgrunn som formidler på radio for å skape liv i historiene. Musikken vil brukes som illustrasjon, noen ganger med enkeltsatser, og stemning/opplevelse vil være viktigere enn streng kronologi. Komposisjonsår og forhistorie vil imidlertid beskrives nøyaktig i konsertprogrammet. Formatet er lite og vil fungere utmerket i små, intime settinger, på festivaler el l.
Besetning
Torun Torbotraversfløyte
Gunnhild Tøndercembalo
Showcase
Carl Philipp Emmanuel BachSonate for fløyte og basso continuo i G-dur, «Hamburgersonaten», sats 1, Allegretto, Verbalt
Carl Philipp Emmanuel BachSonate for solo fløyte i a-moll, sats 1, Poco Adagio