Duo Meliora

Etter å ha samarbeidet siden starten av masterstudiene ved Norges Musikkhøgskole, har den slovenske cellisten Ema Grčman og den tyske pianisten Haike Dietrich etablert et langt og kreativt musikalsk samarbeid. De har utforsket repertoar fra alle epoker, fra Beethoven til samtidskomponister, og organisert konserter i Oslo og over hele Europa. De deler en spesiell interesse for å koble klassiske/romantiske verk med samtidskomposisjoner i sine konsertprogrammer. Et eksempel på dette er samarbeidet de gjorde med en klarinettist i 2021 for å promotere musikken og filmmusikken til den finske komponisten Magnus Lindberg i Sveits. De utforsker også mer eksotisk og alternativt repertoar, som «Lieder» – transkripsjoner for cello og piano.


Ema Grčman er en ung, entusiastisk og allsidig cellist fra Ljubljana, Slovenia. Som lidenskapelig kammermusiker har hun opptrådt på flere anerkjente europeiske musikkfestivaler. Hun har et vidt spenn av musikalske interesser og har opptrådt på tvers av ulike sjangre, alt fra klassisk og jazz til folkemusikk og samtidsmusikk.

Foto: Barbara Reya

Emas mest minneverdige opptredener inkluderer en debut i Ljubljana hvor hun fremførte den berømte dobbeltkonserten av Johannes Brahms med det slovenske filharmoniske orkester. Samme år ble hun valgt ut som medlem av Kammerakademie Neuss am Rhein kammerorkester. Hennes første musikkopplæring fant sted i Slovenia, etterfulgt av bachelorstudier i Kroatia i klassen til professor Walter Dešpalj.

I 2020 ble hun uteksaminert med utmerkelse ved University of Music and Performing Arts Graz i Østerrike i klassen til professor Julian Arp. Ema er for tidel basert i Norge, hvor hun fortsetter sine masterstudier hos professor Thorleif Thedéen og er medlem av Baltic Sea Philharmonic Orchestra.


Gjennom hele livet har den tyske pianisten Haike Dietrich opptrådt som solist, kammermusiker, lied-akkompagnatør og orkester-/korpianist. Etter å ha studert med Silke Avenhaus ved Hochschule für Musik und Theater München flyttet hun til Oslo for å fortsette utdannelsen med Håvard Gimse, Marianna Shirinyan og Christopher Park på diplomstudiet i utøving ved Norges Musikkhøgskole.

Hun har blitt invitert til flere festivaler i Tyskland og Skandinavia, som Oslo Kammermusikkfestival, K&M festival i Stavanger, Mozartfestivalen i Fredrikstad og Hvide Sande Masterclass i Danmark. I tillegg har hun begynt å organisere sine egne konsertprosjekter, for eksempel for å promotere musikken til skandinaviske komponister i Sentral-Europa. Hun er også en lidenskapelig pedagog, og har jobbet som privat pianolærer i flere år, og hatt en stilling som undervisningsassistent ved Hochschule für Musik und Theater München. Ved siden av å være musikar har Haike Dietrich også en Ph.D. i nevrovitenskap og har jobbet som deltidspostdoktor ved universitetene i München og Oslo.


Konsertprogram

Under «fin de siècle» – en europeisk periode omtrent mellom 1890 og 1920 – etterlot komponister klassiske og romantiske tradisjoner for å utforske og skape helt nye, personlige stiler av musikalske uttrykk. For første gang i musikkhistorien resulterte dette i et enormt mangold av forskjellige musikalske sjangere, som Debussys impresjonisme eller Schoenbergs atonalitet.

I denne korte forestillingen tar vi sikte på å vise dette mangfoldet ved å sammenligne to meget kontrastrike komposisjoner, begge skrevet i 1914. Anton Webern ble fascinert av tolvtone-komposisjonsteknikker og lyktes i å maksimere det musikalske uttrykket på minimal tid i sin «tre små stykker» op. 11 for cello og klaver.

Det andre stykker presenterer sine musikalske hovedmotiver og korte melodisekvenser på mindre enn et halvt minutt. På den annen side er de mye fremførte tre stykkene av Nadia Boulanger representanter for typisk fransk impresjonisme. De to første deler vuggevise-aktige melodier og en mer skjør og delikat klang, mens det tredje stykket overrasker lytteren med plutselig kraftig nervøsitet og virtuositet i både cello og klaver.


Showcase

Anton Webern (1883–1945) – fra “tre små stykker for cello og klaver” Op. 11
I. Mäßige Achtel
II. Sehr bewegt

Nadia Boulanger (1887–1979) – Tre stykker for cello og klaver
I. Modéré
II. Sans vitesse et a l’aise
III. Vite et nerveusement rythmé


E-post: haike_dietrich@hotmail.com
Telefon: +47 96687740