Anmeldelser er en viktig del av musikkformidlingen. Kritikere løfter vurderingen av konserter og forestillinger ut fra det rent subjektive, og kan med sin kunnskap, utdanning og erfaring gi publikum og lesere større innsikt til det som er blitt formidlet.
Kritikere gir kunstnere tilbakemelding til deres fremføring, formidling eller verk, og selv om «dårlig kritikk kan være vanskelig å svelge, er anmeldelser alltid et viktig korrektiv for videre kunstnerisk arbeid.
Kunst kan og må faglig vurderes – men hvilken plass skal den få? Hvilken plass har den fått?
Hvordan har kritikkens rolle endret seg i takt med endringen av mediebildet vi lever i?
På den ene siden har overgangen til «nett» fra papiraviser gjort muligheten til lengre og dypere anmeldelser lettere – nettet har ingen plassbegrensning… Men på den annen side har nettavisenes jakt etter «klikk», gjort at anmeldelser sjelden får synlig plass.
Gir redaktørene sine kritikere den plassen de fortjener? Hvordan skal man få sine konserter anmeldt? Hvordan skal anmeldelser brukes – utover å vise «seksere» på annonser? Hvordan skal vi få større oppmerksomhet rundt anmeldelser og få flere lesere (som igjen gir flere konsert-gjengere)?
Vi kjører debatt!
Medvirkende
Kari PavelichModerator
Kari Standal Pavlich fra Ålesund, bosatt på Nordfjordeid. Utdannet musikar med fiolin som instrument. Ho grunnla i 1998 Opera Nordfjord saman med ektemaken Michael Pavelich, og har sidan vore operasjef. Tildelt Kongens Fortjenestemedalje i 2019 og Fylkeskulturprisen 2005 saman med ektemaken Michael Pavelich for arbeidet med Opera Nordfjord.
Guro KlevelandGuro Kleveland er redaktør og daglig leder i Ballade, nettidsskriftet om og for musikklivet i Norge. Hun har tidligere vært kommunikasjonssjef i Rikskonsertene og Kulturtanken, og har bakgrunn fra studier i språk og litteratur.
Hilde HalvorsrødHilde Halvorsrød er fagredaktør for opera og scenisk kunstmusikk for Scenekunst.
no og frilansskribent og kritiker. Hun har skuespillerutdanning fra Lee Strasberg Theater and Film Institute i New York, mastergrad i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo og er i ferd med å ferdigstille en doktoravhandling ved Norges musikkhøgskole. For 2020/2021 mottok Hilde prisen for Årets kritikk.
Eystein SandvikEystein Sandvik er utdannet klassisk gitarist fra Norges musikkhøgskole, og har i tillegg hovedfag i musikkvitenskap fra Universitetet
i Oslo. Han har jobbet i NRKs kulturavdeling siden 2000, fra 2012 som fast kritiker innenfor klassisk og samtidsmusikk.
Maren ØrstavikMaren Ørstavik lærte å ri på en ranch i USA tidlig på nittitallet, men da det viste seg at hun var allergisk mot hester, måtte hun slutte. I stedet begynte hun å spille piano, og studerte ved Norges Musikkhøgskole og Hochschule für Musik und Theater Hannover. Hun har jobbet som pianist, journalist og musikkritiker, blant annet i Aftenposten. Fra 2017 til 2019 var hun redaktør i Periskop, et tidsskrift om kunst for barn og unge.